HOER

 

Een nieuw theaterstuk van Nieuw West / Marien Jongewaard. Een nieuw geschreven tekst van Rob de Graaf.

De hoer in 2012 is geen rondborstige levensgenieter, maar een onderdrukte scharrelaar die zich moet staande zien te houden tegen een decor van het vuil, de stad en de dood.

Haar bestaan is een dagelijks herhaalde, vreugdeloze reis naar het einde van de nacht – en ieder van die nachten kan de laatste zijn.

Een huis heeft ze niet, ze verblijft ergens Under the Volcano op een plek die heel ver East of Eden ligt.

Hieronder een greep: lees ze helemaal bij de recensies

De liefde van een hoer (****) Theaterkrant.nl, Erica Smits
In Hoer verweven tekstschrijver Rob de Graaf en regisseur en speler Marien Jongewaard verschillende monologen aaneen tot een slimme, mooie voorstelling.

Onthutsend hoerenverhaal, (*****) Volkskrant, 21-5-2012, Hein Janssen
Over gekwetste lichamen die blijven functioneren, en gekwetste zielen die kapotgaan.

Cliches over prostitutie, (***) Parool, Simon van den Berg, 21-5-2012
Ze staan bij de ingang van Frascati 2 alsof ze bezoekers zijn die nog even een praatje maken voordat ze een plekje in de zaal zoeken. Maar dit zijn Cas Enklaar en Vincent Rietveld en ze zijn de spelers van vanavond. Ze lopen het toneel op, kleden zich uit en trekken het zachtste en witste ondergoed aan dat je je maar kunt voorstellen.

Prostituees van de verbeelding stellen wezenlijke vragen, Trouw, Robbert van Heuven, 23-5-2012
Ook de acteurs hebben we twee uur lang misbruikt om ons een fantasie voor te schotelen. Ook zij zijn tegen betaling iemand anders geweest. Als prostituees van de verbeelding. Met een vergelijkbare maatschappelijke functie die misschien niet altijd prettig of geaccepteerd maar misschien wel noodzakelijk is.

Meisjes als bevredigingskussens, (****) NRC, Kester Freriks, 24-5-2012
Hoer is een schitterend en hard stuk vol anti-romantiek. Met rode lippenstick schildert Rietveld LOVE op zijn ontblote buik. Met het euroteken erboven. Geld is het enige wat telt in deze onthutsend eenzame wereld van een vrouwenlichaam als koopwaar.

concept en regie Marien Jongewaard

tekst Rob de Graaf

spel (mei) Cas Enklaar, Vincent Rietveld, Marien Jongewaard

spel (najaar) Marcel Faber, Vincent Rietveld, Marien Jongewaard of Diede Zillinger Molenaar

Lichtontwerp: Eelke Slooten

Techniek: 4everlight/Elco Venderbos

Zakelijke leiding: Marten Oosthoek

Publiciteit: Bureau tamtam / Lonneke van Eden

Grafisch ontwerp: Maarten Evenhuis

mei 2012
wo 16 tm za 19 Theater Frascati, Amsterdam (première vr 18 mei)     
di 22 tm za 26   Theater Frascati , Amsterdam

Najaar 2012

september 2012
ma 17 Theater Kikker, Utrecht
di 18   Theater Kikker, Utrecht
do 20  Korzo, Den Haag
di 25   Theater Bouwkunde, Deventer
wo 26 Corrosia!, Almere
do 27  Provadja, Alkmaar
za 29   De Lieve Vrouw, Amersfoort

oktober 2012
wo 3   Grand Theatre, Groningen
do 4    Schouwburg, Rotterdam
vr 5     Schouwburg, Arnhem
za 6    Theater Ins Blau, Leiden
do 11  Plaza Futura, Eindhoven
vr 12   Toneelschuur, Haarlem
za 13   Toneelschuur, Haarlem*

* De Toneelschuur en Nieuw West / Marien Jongewaard organiseren na afloop van de voorstelling HOER op zaterdag 13 oktober een bijzonder panelgesprek. Marije Janssen, expert op het gebied van seksualiteit, media en feminisme, gaat in gesprek met o.a. Ilonka Stakelborough (stichting Geisha ter verbetering positie sekswerkers en zelf sekswerker), Rob de Graaf (schrijver HOER) en Vincent Rietveld (acteur HOER). Tijdens het nagesprek wordt er een verband gelegd tussen de wereld van de prostitutie

Scenefoto's: Sanne Peper

 

De liefde van een hoer (****) Theaterkrant.nl, Erica Smits
In Hoer verweven tekstschrijver Rob de Graaf en regisseur en speler Marien Jongewaard verschillende monologen aaneen tot een slimme, mooie voorstelling. Lees de recensie hier

Onthutsend hoerenverhaal, (*****) Volkskrant, Hein Janssen, 21 - 5- 2012
Over gekwetste lichamen die blijven functioneren, en gekwetste zielen die kapotgaan.
Dat is de sfeer van Hoer, de nieuwe voorstelling van Nieuw West naar een tekst van Rob de Graaf. Over het fenomeen hoer, maar dan niet de romantische versie ervan. Geen rood verlichte ramen, met de humor van de straat. Geen Rooie Sien of Bleke Bet. Niet 'De Wallen Revisited'. Geen Wat zien ik! van Albert Mol. Lees de recensie hier pag 1 en hier pag 2

Cliches over prostitutie, Parool, Simon van den Berg, 21-5-2012
Ze staan bij de ingang van Frascati 2 alsof ze bezoekers zijn die nog even een praatje maken voordat ze een plekje in de zaal zoeken. Maar dit zijn Cas Enklaar en Vincent Rietveld en ze zijn de spelers van vanavond. Ze lopen het toneel op, kleden zich uit en trekken het zachtste en witste ondergoed aan dat je je maar kunt voorstellen. Lees de recensie hier of hier een scan

Prostituees van de verbeelding stellen wezenlijke vragen, Trouw, Robbert van Heuven, 23-5-2012
Ook de acteurs hebben we twee uur lang misbruikt om ons een fantasie voor te schotelen. Ook zij zijn tegen betaling iemand anders geweest. Als prostituees van de verbeelding. Met een vergelijkbare maatschappelijke functie die misschien niet altijd prettig of geaccepteerd maar misschien wel noodzakelijk is. Lees de recensie hier

Meisjes als bevredigingskussens, (****) NRC, Kester Freriks, 24-5-2012
Hoer is een schitterend en hard stuk vol anti-romantiek. Met rode lippenstick schildert Rietveld LOVE op zijn ontblote buik. Met het euroteken erboven. Geld is het enige wat telt in deze onthutsend eenzame wereld van een vrouwenlichaam als koopwaar.

 


 

Nieuwwest op Facebook


Banner

De voorstellingen van TOEN